Inomhus friflyg






Sportflygar'n

Klicka här för att ladda ner ritning i PDF-format

En charmig flygmaskin som flyger riktigt elegant. Så kan Sportflygar'n beskrivas. Vardagsrummet är stort nog, men den trivs också bra i lite större hallar.

Det är precis som vanligt!

Studera ritningen och ta del av de byggtips som den innehåller. Nästan alla lister skär du ut av ett 1 mm balsaflak. Observera att ett sådant flak ska väga cirka 10 gram. Äger du inte ett sådant flak måste du ge dig av till din hobbyhandlare, låna hans brevvåg och sätta igång med att "väga dig igenom" hans flaklager. Sträva efter att finna ett lagom lätt flak som gärna ser jämnt ut när det hålls upp mot ljuset. Läs gärna artikeln om balsaträ här på inomhusflyg.se. Du kan sedan lätt kolla att du köpt ett bra trä genom att skära till en smal bit och bryta den. Bryts då biten med en smäll, som om det vore en bit tunn frigolit - då är det inte en sådan träkvalitet som du söker. Går den däremot av med ett frasande, rivande ljud och lämnar synliga fiberbitar i brottytan är du på rätt väg.

Ur min limburk har jag här plockat upp en droppe lim med min "limpåförare".

Rätt lim

Använd ett lätt lim som så kallat "balsalim". Jag kan varmt rekommendera dig att använda UHU- Hart som du spär ut med 40 - 50% aceton. Observera att det finns flera sorters UHU-lim. Du söker den som heter UHU-Hart och kommer i en blå och gul tub! Tryck ut lite lim i en lufttät burk, späd med aceton, rör om och låt stå över natten. Presto, nu har du ett bra balsalim. Skulle du senare ångra en av dina limningar då kan du relativt enkelt lösa upp din felaktiga limfog med aceton. Den enda gång som du ska använda dig av ett cyanolim till denna modell är när du limmar fast ditt propellerlager och den bakre motorkroken till kroppsbommen.

Använd ytterst lite lim och rätt träkvalitet. Detta är en formel som ger dig en lätt, stark och välflygande modell. Följer du den kommer din Sportflygare att väga ungefär 1,3 gram utan gummisnodd. För att kunna ha kontroll över hur mycket lim du använder så kan du göra dig en bra "limpåförare" av en bit rundträ i vars ände du trycker in en cirka 4 cm lång bit 0,5 mm pianotråd. Nu kan du doppa ned pianotråden i din limburk och föra på precis den mängd lim som behöves, inte mer.

Mjuka linjer

De ger ju alltid en kärra ett attraktivt utseende. Sportflygar'ns framkanter på vinge, stabbe och fena bidrar med sina mjuka "böjar" till detta.

Blöt listen med ett par droppar vatten. Sträck listen och böj den mot den varma lödkolven.

En god nyhet: Man kan lätt åstadkomma dessa "böjar" med hjälp av lite vatten och en lödkolv. Men, först så ska du skära till några stycken framkantlister. Det är alltid bra att ha några stycken i reserv när man provar en ny byggmetod.

Alla lister till Sportflygar'n är böjda mot den grova delen av en varm lödkolv. Blöt listen med ett par droppar vatten. Man behöver inte vänta på att listen ska suga åt sig vattnet. Kolven skall vara så varm att det fräser om vattnet, men inte så varm att träet blir mörkt. Dra så hårt som du vågar i listen, böj runt kolven och håll kvar i 5-10 sekunder. Klart!

Listerna blir hoptryckta vid böjen, men detta verkar inte vara någon nackdel. Din lödkolvs grova del bör ha en diameter av 10 -15 mm. Mät ut och markera var på listen din böjning skall börja och sätt igång med att prova dig fram. Du kommer att bli förvånad över hur enkelt det hela är!

Av 1 mm plywood gör du dig några mallar. Då blir det lättare att skära ut spryglar och propellerblad..

Propeller

Tillverka propellernavet av en 4 cm lång Japanpappersremsa som du lindar om en 1,5 mm pianotråd samtidigt som du "dränker in" remsan med balsalim. Drag sedan loss detta pappersrör ifrån pianotråden innan limmet hunnit torka genom att pressa ut det med hjälp av dina tum-och pekfingersnaglar. Låt pappersröret torka över natten.

Propellerbalkarna gör du av en stadig bit 1,5 x 1,5 mm balsalist som du slipar till så att de får en trög infattning i pappersrörsnavet. Baka bladen på en burk eller flaska och limma fast dem på propellerbalkarna.

Börja med att ställa in en propellerbladsvinkel på cirka 45 grader. Senare kan ju ställa in den bladvinkel som passar din flygstil bäst nu när du innehaver en justerbar propeller!

Klädsel

Använd ett lätt Japanpapper till klädsel, och för att detta papper inte i framtiden ska krympa och orsaka några skevheter bör du först stryka det med ett strykjärn inställt på "Bomull". För att fästa din klädsel kan du antingen använda ett vanligt vattenlösligt limstift, eller - som jag själv föredrar - spraylim. OBS ! Använder du spraylim måste du komma ihåg att täcka ett mycket större område med t ex tidningspapper än du någonsin tänkt dig. Kontaktlim på golvet är inte kul.

För att markera kabinens "fönster" på min kärra har jag klippt ut kabinen ur en bit blått Japanpapper som jag sedan limmat fast med mitt limstift. Väljer du att klä din kärra i en mörkare färg som t ex blått eller rött är det snyggare att markera fönstret med en bit vitt Japanpapper. Skär då ut ett hål för fönstret ur ditt klädselpapper. Sedan limmar du in en bit vitt papper i denna utskärning. Klipp till denna bit något större än din utskärning och limma fast på klädselns baksida.

(Vi har sammanställt en liten sats till Sportflygar'n med de bitar som är svåra att få tag på, bland annat gummi till motorn, propellerlagret och japanpapper. Ring till Kalle Westerblad, 040-47 20 20.)


Kalle Westerblad